Groningen
Bron: Jacomien Boonstra
Bron: Jacomien Boonstra
Bron: Jacomien Boonstra
Bron: Wutsje - Galleo
De radicaal postmodernistische bouwwerken die het Groninger Museum vormen, staan in een gracht tegenover het treinstation van Groningen. Het museum toont moderne en hedendaagse kunst van lokale, nationale en internationale kunstenaars. Het huidige gebouw bestaat uit drie hoofdpaviljoens, individueel ontworpen door verschillende architecten en voltooid in 1994. De drie bouwblokken bestaan uit; een zilver cilindrisch gebouw ontworpen door Philippe Starck, een gele toren en een lichtblauwe deconstructivistische ruimte. De drie paviljoens rijzen uit het water en rusten allemaal op de bodem van het verbindingskanaal.
Alessandro Mendini was de hoofdarchitect met de anderen als gastarchitecten voor het interieur (Philippe Starck) en het dakpaviljoen; Coop Himmelb(l)au.
Meer historie - architectuurgids
Meer historie - Artsalon Holland
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.
52.374,4.88969
Zoek binnen projectenVul hieronder uw zoekterm in:
Leeuwarden, Nederland
Fries Museum
Omschrijving Het veelbesproken project Nieuw Zaailand te Leeuwarden omvat de bouw van het nieuwe Fries Museum, een uitbreiding van het winkelcentrum Zaailand met nieuwe woningen en winkels en een vernieuwde en vergrote parkeergarage met meer ruimte. Het Fries Museum kreeg voor de bouw een legaat van de in 2001 overleden architect Abe Bonnema. Museum Het museum kreeg een aan twee zijden toegankelijke hal, die de stromen van het winkelend publiek en de museumbezoekers verbindt. Deze hal geeft toegang tot het museum, maar ook naar de parkeergarage, een museumcafé en een auditorium. Er is veel aandacht besteed aan lichttoetreding, optimalisatie van de museumzalen en de routing. De monumentale trap en de drie expositielagen zijn vanaf het plein zichtbaar. Een grote luifel verbindt de diverse functies, zowel binnen als buiten.Een efficiënte indeling van de garage ligt ten grondslag aan het constructieve ontwerp. Het Fries Museum werd doorgebouwd op het kolommen skelet van de garage. Parkeergarage De parkeergarage werd, binnen de betonnen diepwanden, geheel vernieuwd. Bovendien werd de garage met een volledig travee (vak) uitgebreid en werd de inrit verplaatst. De garage heeft nu 712 parkeerplaatsen. Het aanlegniveau van de 2-laagse parkeergarage werd bijna 1 meter verdiept, ten opzichte van de bestaande garage, om het plaatsen van bomen op het dek mogelijk te maken. Uiteraard werd het dek van de parkeergarage (het plein) ontworpen om evenementen mogelijk te maken.Om de kosten van de garage te beperken was het wenselijk de bestaande diepwandconstructie te hergebruiken. De bebouwde omgeving was gevoelig voor zettingen ten gevolge van de ontgraving achter de (stalen, verankerde) keerwanden. Om een soepele uitvoering van de nieuwe inbouw van de garage mogelijk te maken, werden de bestaande diepwanden met behulp van groutankers verankerd. Deze ankers zijn tussen de palen van veel naburige panden heen gemanoeuvreerd. Tussen keerwand en bestaande bebouwing is de bestaande infrastructuur (kabels en leidingen) beschermd en zo gehandhaafd. Een intensieve afstemming tussen de ondergelegen garage en de bovengelegen functies heeft geleid tot een efficiënt constructief ontwerp, dat in een korte bouwtijd kon worden gerealiseerd. Winkels en woningen Omdat er al plannen bestonden voor uitbreiding van de winkelcapaciteit in de binnenstad, en er behoefte bestond aan verbetering van het plein, is er een masterplan ontworpen. Daarin werd naast het Fries Museum ook een nieuwe straat toegevoegd, met winkels en woningen.Ten behoeve van de winkels en appartementen is in het dek van de garage een grote overgangsconstructie ontworpen, die een winkelruimte mogelijk maakt met relatief weinig kolommen (goed verkoopbare m²). De constructieve opzet van alle gebouwen stond in dienst van flexibiliteit. Het betonnen skelet speelt een belangrijke rol in het efficiënt creëren van een optimaal binnenklimaat voor het museum (betonkernactivering en warmte-koude-opslag) De levensduur van het skelet speelt een belangrijke rol bij het realiseren van een duurzaam gebouw (total-life-cyclus). In de constructieve opzet van de gebouwen is geanticipeerd op mogelijke toekomstige aanpassingen in het gebruik.
Project Fries museum Oppervlakte ... m² Ontwerp-oplevering ... Locatie Leeuwarden, Nederland Projectpartners Architect: ... Opdrachtgever: ... Bijzonderheden
The Interior
Elegantly Furnished Apartments With a Clean, Modern Style
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Neighborhood
Explore the Best Possibilities Your Future Address Offers
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Within Walking Distance
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
2 Minutes
1 Minutes
7 Minutes
5 Minutes
Haarlemmerstraat 96 1013 EV Amsterdam Netherlands
In het Infoversum komen wetenschap, cultuur en bedrijfsleven samen. Het dometheater telt 265 stoelen. Naast het theater bieden de entree en de foyer ook mogelijkheden voor bijvoorbeeld congressen, exposities, presentaties en andere events. De totale oppervlakte aan publieke ruimte in het gebouw is 1.350 vierkante meter.
Een beeldbepalend volledig digitaal 3D dome theater, waarin de bezoeker rondom helemaal omsloten wordt door beelden. Het ontwerp bezorgde de eerste initiatiefnemers de nodige hoofdbrekens. Door verschillende specialisten samen te laten werken in een 3D-model kon dit uitdagende project tot een goed einde gebracht worden.
Scheepsbouw en traditionele bouw gaan samen bij dit ontwerp. In totaal werd er wel 60.000 kilo staal in verwerkt, want zowel de huid als het constructieve deel van het theater is helemaal in staal opgetrokken.
De driedimensionaal gevormde stalen buitenhuid werd in segmenten aangeleverd, net als de onderste helft van de koepel. De witte koepel werd gemaakt op een scheepswerf in Friesland. De bovenste helft werd met een kraan in één keer op zijn plaats getakeld.
De begane grondvloer is van op zand gestort beton, maar de verdiepingsvloer is weer van staalplaat, met een slechts 20 cm dikke laag beton. Die vloer rust grotendeels op een traditionele bouwkundige stalen binnenconstructie van liggers en kolommen, die een koppeling hebben met een ribbenconstructie van de huidsegmenten. Scheepsbouw en traditionele bouw raken elkaar hier dus letterlijk.
Verschillende onderdelen van het gebouw ondersteunen elkaar. ‘We wilden namelijk geen aparte constructies voor de schil en het binnenwerk. De integratie van verschillende constructies maakten dit project juist ‘uniek en uitdagend’, volgens onze constructeur Rick Bruins. Een uniek project voor ons en een unieke ervaring voor de bezoekers.
Voorheen spraken we over Infoversum. Tegenwoordig beter bekend als DOT. In het Infoversum komen wetenschap, cultuur en bedrijfsleven samen. Het dometheater telt 265 stoelen. Naast het theater bieden de entree en de foyer ook mogelijkheden voor bijvoorbeeld congressen, exposities, presentaties en andere events. De totale oppervlakte aan publieke ruimte in het gebouw is 1.350 vierkante meter.
Een beeldbepalend volledig digitaal 3D dome theater, waarin de bezoeker rondom helemaal omsloten wordt door beelden. Het ontwerp bezorgde de eerste initiatiefnemers de nodige hoofdbrekens. Door verschillende specialisten samen te laten werken in een 3D-model kon dit uitdagende project tot een goed einde gebracht worden.
Scheepsbouw en traditionele bouw gaan samen bij dit ontwerp. In totaal werd er wel 60.000 kilo staal in verwerkt, want zowel de huid als het constructieve deel van het theater is helemaal in staal opgetrokken.
De driedimensionaal gevormde stalen buitenhuid werd in segmenten aangeleverd, net als de onderste helft van de koepel. De witte koepel werd gemaakt op scheepswerf Bijlsma in Friesland (Wartena) en vervolgens in delen vervoerd naar Groningen. Ter plekke werde de witte koepel weer door een ander bedrijf in elkaar gezet. De bovenste helft werd met een kraan in één keer op zijn plaats getakeld.
De begane grondvloer is van op zand gestort beton, maar de verdiepingsvloer is weer van staalplaat, met een slechts 20 cm dikke laag beton. Die vloer rust grotendeels op een traditionele bouwkundige stalen binnenconstructie van liggers en kolommen, die een koppeling hebben met een ribbenconstructie van de huidsegmenten. Scheepsbouw en traditionele bouw raken elkaar hier dus letterlijk.
Verschillende onderdelen van het gebouw ondersteunen elkaar. ‘We wilden namelijk geen aparte constructies voor de schil en het binnenwerk. De integratie van verschillende constructies maakten dit project juist ‘uniek en uitdagend’, volgens onze constructeur Rick Bruins. Een uniek project voor ons en een unieke ervaring voor de bezoekers.
Ook betrokken:
Central Industry groep
Rottinghuis
Centraal Staal
Ontwerp: Jack van der Palen van Architectengroep Archiview
Ontwerp planetarium: Edwin Valentijn (Groninger hoogleraar astronomie)
Realisatie bouwwerk: Scheepswerf Bijlsma uit Wartena
Leeuwarden, Nederland
Fries Museum
Omschrijving Het veelbesproken project Nieuw Zaailand te Leeuwarden omvat de bouw van het nieuwe Fries Museum, een uitbreiding van het winkelcentrum Zaailand met nieuwe woningen en winkels en een vernieuwde en vergrote parkeergarage met meer ruimte. Het Fries Museum kreeg voor de bouw een legaat van de in 2001 overleden architect Abe Bonnema. Museum Het museum kreeg een aan twee zijden toegankelijke hal, die de stromen van het winkelend publiek en de museumbezoekers verbindt. Deze hal geeft toegang tot het museum, maar ook naar de parkeergarage, een museumcafé en een auditorium. Er is veel aandacht besteed aan lichttoetreding, optimalisatie van de museumzalen en de routing. De monumentale trap en de drie expositielagen zijn vanaf het plein zichtbaar. Een grote luifel verbindt de diverse functies, zowel binnen als buiten. Een efficiënte indeling van de garage ligt ten grondslag aan het constructieve ontwerp. Het Fries Museum werd doorgebouwd op het kolommen skelet van de garage. Parkeergarage De parkeergarage werd, binnen de betonnen diepwanden, geheel vernieuwd. Bovendien werd de garage met een volledig travee (vak) uitgebreid en werd de inrit verplaatst. De garage heeft nu 712 parkeerplaatsen. Het aanlegniveau van de 2-laagse parkeergarage werd bijna 1 meter verdiept, ten opzichte van de bestaande garage, om het plaatsen van bomen op het dek mogelijk te maken. Uiteraard werd het dek van de parkeergarage (het plein) ontworpen om evenementen mogelijk te maken. Om de kosten van de garage te beperken was het wenselijk de bestaande diepwandconstructie te hergebruiken. De bebouwde omgeving was gevoelig voor zettingen ten gevolge van de ontgraving achter de (stalen, verankerde) keerwanden. Om een soepele uitvoering van de nieuwe inbouw van de garage mogelijk te maken, werden de bestaande diepwanden met behulp van groutankers verankerd. Deze ankers zijn tussen de palen van veel naburige panden heen gemanoeuvreerd. Tussen keerwand en bestaande bebouwing is de bestaande infrastructuur (kabels en leidingen) beschermd en zo gehandhaafd. Een intensieve afstemming tussen de ondergelegen garage en de bovengelegen functies heeft geleid tot een efficiënt constructief ontwerp, dat in een korte bouwtijd kon worden gerealiseerd. Winkels en woningen Omdat er al plannen bestonden voor uitbreiding van de winkelcapaciteit in de binnenstad, en er behoefte bestond aan verbetering van het plein, is er een masterplan ontworpen. Daarin werd naast het Fries Museum ook een nieuwe straat toegevoegd, met winkels en woningen. Ten behoeve van de winkels en appartementen is in het dek van de garage een grote overgangsconstructie ontworpen, die een winkelruimte mogelijk maakt met relatief weinig kolommen (goed verkoopbare m²). De constructieve opzet van alle gebouwen stond in dienst van flexibiliteit. Het betonnen skelet speelt een belangrijke rol in het efficiënt creëren van een optimaal binnenklimaat voor het museum (betonkernactivering en warmte-koude-opslag) De levensduur van het skelet speelt een belangrijke rol bij het realiseren van een duurzaam gebouw (total-life-cyclus). In de constructieve opzet van de gebouwen is geanticipeerd op mogelijke toekomstige aanpassingen in het gebruik.
Project Nieuw Zaailand Oppervlakte Museum 8.000 m² ondergrondse parkeergarage 20.000 m² ondergrondse parkeergarage 20.000 m² winkels 4.000 m² 41 appartmenten Ontwerp-oplevering 2007-2013 Locatie Veenhuizen Constructeurs abtWassenaar Architecten Bonnema Architecten, Hubert Jan Henket (museum), Soeters van Eldonk Architecten Opdrachtgever Stichting Fries Museum (museum); Gemeente Leeuwarden (parkeergarage); IPMMC Vastgoed (winkels en woningen) Beeldmateriaal Jacomien Boonstra FotografieIn samenwerking met Stoel Partners Zwolle (museum, 50/50)
The Interior
Elegantly Furnished Apartments With a Clean, Modern Style
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Materials
Neighborhood
Explore the Best Possibilities Your Future Address Offers
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Within Walking Distance
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
2 Minutes
1 Minutes
7 Minutes
5 Minutes
Haarlemmerstraat 96 1013 EV Amsterdam Netherlands
Amenities
In Addition We Offer You Great Leisure Activities
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit.
Availability
If You Are Interested in One of Our Apartments, Contact Us Immediately
$2,550,000
$2,120,000
$2,850,000
$1,950,000
$2,150,000
$2,550,000
$2,120,000
$2,850,000
$1,950,000
$2,150,000
Ingenieursbureau abtWassenaar
- Inventief met techniek -
Telefoon: +31 (0)50 534 7345
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website: www.abtwassenaar.nl
Adres:
Boumaboulevard 680
9723 ZT Groningen
Postbus 5176
9700 GD Groningen
(Je vindt ons tegenover Alfacollege en Jumbo Euroborg)